حلقه ارتباطی الگوی پیشرفت اسلامی - مشهد مقدس

کارگروه حوزه ی علمیه شهید احمد شفیعی

حلقه ارتباطی الگوی پیشرفت اسلامی - مشهد مقدس

کارگروه حوزه ی علمیه شهید احمد شفیعی

حلقه ارتباطی الگوی پیشرفت اسلامی - مشهد مقدس

اولین نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی به سه سوال "چرا به الگوی پیشرفت اسلامی نیاز داریم؟ ،الگوی پیشرفت اسلامی چیست؟ و چگونه الگوی پیشرفت اسلامی را تولید کنیم؟ پاسخ می دهد."
------------------------------------------
دستور کار قطعى نظام جمهورى اسلامى، دنبال کردن الگوى پیشرفت ایرانى-اسلامى است. ما پیشرفت را به شکلى که غرب دنبال کرد و پیش رفت، نمی‌خواهیم؛
امام خامنه‌ای ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
------------------------------------------
ما به دنبال الگوی مطلوب و آرمانی خودمان هستیم، که یک الگوی اسلامی ایرانی است؛ از هدایت اسلام سرچشمه می گیرد، از نیازها و سنتهای ایرانی بهره می برد؛ یک الگوی مستقل. البته امروز محققین و صاحب نظران تلاش های فراوانی هم دارند می کنند برای اینکه این الگو را تدوین کنند.
امام خامنه ای ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
------------------------------------------
بنده به طور قاطع این را می گویم: الگوى پیشرفت غربى، یک الگوى ناموفق است.
امام خامنه‏‏ ای ۱۳۸۶/۲/۲۵
------------------------------------------
طراحی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت درواقع ارائه ی محصول انقلاب اسلامی و طراحی یک تمدن جدید و -
پیشرفته در همه ی عرصه ها بر مبنای تفکر و اندیشه ی اسلام است .
امام خامنه ای 1391/12/14

بسم الله الرحمن الرحیم

نشست های معرفی و تبیین برخی محورهای اولین نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی در دانشگاه زنجان برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نقشه راه: این نشست ها در روز پنج شنبه -اول آبان 1393-در قالبدوره خلف صالح امام روح الله(ره) و به میزبانی حوزه علوم اسلامی مرکز زنجان برگزار شد.

در نشست اول معنای "نظام سازی اسلامی" در مقایسه با "تبلیغ هویت اسلامی" و "ایده اصلاح قرائت دینی" تبیین شد. نظام سازی اسلامی مبنای تمام فعالیت های انقلاب اسلامی و معیاری برای ارزیابی تناسب فعالیت های نهاهای مختلف نظام و شخصیت ها با جهت گیری انقلاب اسلامی می باشد. در تفکر "نظام سازی اسلامی" علاوه بر تبیین هویت اسلامی به بستر سازی های اقتصادی، فرهنگی، حقوقی و قضائی، آموزشی و فرهنگی-که لازمه تحقق شاخص های هویت اسلامی است- توجه می شود.




همچنین در نشست دوم محورهای "تقنیین اسلامی"، "بانک سؤالات الگوی پیشرفت اسلامی" و "بسته شاخصه های هویت اسلامی" -از محورهای 81 گانه اولین نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی-به صورت اجمالی تبیین شد.

در محور "تقنیین اسلامی" آسیب های قانون گذاری با تعریف فعلی مورد بازخوانی قرار گرفت. تکثر قوانین و تزاحم قوانین در مقام عمل و تعارض قوانین مصوب از جمله آفت های قانونگذاری با تعریف فعلی هستند؛ که در نهایت کارآمدی قانون در ایجاد نظم را با چالش روبرو می کند. بر اساس مفاهیم اولین نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی به بهانه قانون و ایجاد نظم نباید از "هدایت نظامات ذهنی" غفلت نمود و قانون باید به تحکیم نهادهای زیر ساختی هدایت منجر شود.

در محور "بانک سؤالات الگوی پیشرفت اسلامی" آفت های فرآیند تولید علم در دانشگاه های ایران" مورد بازخوانی قرار گرفت. عدم تناسب مباحث و نظریات پیشنهادی در بسیاری از پایان نامه ها، با شرایط و بوم ایران -و بالتبع غیر کارآمد بودن این نظریات در حل مسائل جامعه- مهمترین آفت جامعه علمی، دانشگاهی ایران است. از منظر مفاهیم "اولین نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی" تبیین و پردازش "بانک سؤالات جهت ساز" در محیط های علمی و پژوهشی زمینه تفاهم حول نیازهای جامعه و همچنین چگونگی حل این مسائل را فراهم می آورد.

در محور "بسته شاخصه های هویت اسلامی" آفت های اتکاء به شاخص های wdi در اداره کشور مورد باز خوانی قرار گرفت. اقتصاد محور بودن شاخص های توسعه و تلاش برای هماهنگ نمودن همه بخش های جامعه با بخش اقتصاد جامعه و محوریت دادن به اقتصاد در جامعه؛ اصلی ترین آفت اتکاء به شاخص های wdi است. از منظر "اولین نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی" تبیین بسته "شاخصه های هویت اسلامی" و ارائه روشی برای محاسبه آن زمینه ساز تغییر در مدل های آماری فعلی است. در گزارش اول شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی؛ بسته شاخصه های هویت اسلامی در قالب "بسته شاخصه های رفق"، "بسته شاخصه های رشد" و "بسته شاخصه های توازن" تبیین شده است. بر اساس این گزارش شاخص اصلی و زیر ساختی در ارزیابی میزان پیشرفت یک جامعه؛ محاسبه دائمی  شاخصِ"عمق محیط دریافت رفق افراد" در جامعه است. فقدان یا کمبود رفق حاصل خیزی و قابلیت جامعه برای پذیرش ساختارها و مکانیزم های پیشرفت اسلامی را با چالش روبرو می کند.

لازم به ذکر است که در "اولین نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی" با محوریت مفهوم "هدایت نظامات ذهنی" و با استفاده از "الگوی نظام سازی اسلامی" 81 محور جهت ساز متناسب با جهت گیری انقلاب اسلامی قابلیت تفسیر می یابد. انتهای پیام




نظرات  (۱)

  • حامد اکبری
  • سلاموبه من هم سر بزنید

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی